Saturday, March 27, 2010

maroc

Alhamdulillah..hari ni baru dapat mencuri sedikit masa yang ada untuk mengupdate blog. entri pertama dari Morocco. mungkin juga yang terakhir, dan akan disambung apabila pulang ke UK nanti.niat di hati nak tulis satu entri untuk setiap hari kat sini. tapi tengok laa mana yang terdaya. sangat banyak kisah dan pengalaman untuk dikongsikan.


mula2 sampai sini, rasa macam tak percaya dah ada kat bumi morocco. xpernah terlintas dalam hati pun yang satu hari nanti akan pergi ke morocco. rasanya kalau tanya kawan2 di uk, mungkin tak ada yang menjawab ingin melancong ke morocco. tapi perancangan Allah mengatasi segalanya..bermula dengan ziarah kawan2 dari morocoo ke UK februari lepas, kali ini kami pula membalas kunjungan mereka. walaupun kami hanya bertiga, namun dengan adanya kawan2 di rumah bernama Daruz-Zak ni membuatkan kunjungan ni sangat meriah dan bermakna.


untuk datang ke morocco ni kena buat visa. dan alhamdulillah, lepas 2 kali naik kedutaan morocco kat London, visa berjaya disiapkan sehari sebelum berlepas ke morocco. tu pun setelah kawan di morocco ni bersusah payah mendapatkan dan menterjemah surat, dan menempuh halangan2 lain yang terpaksa ditempuhi.alhamdulillah..




masa entri ni ditulis, dah masuk 5 hari kami di sini dan berbaki 4 hari sebelum berangkat kembali ke bumi uk..

* * *


Hari 1

lepas 2 jam lebih dalam flight, akhirnya bumi morocco aka maroc aka maghribi makin jelas di pandangan. bumi kelihatan hijau, dengan tanah2 dan keadaan udara kelihatan sedikit berdebu..masa nak melepasi imigresen, ambil masa lebih 30 minit. nak kata ramai orang, tak lah jugak. tapi mungkin kerana kurang lancar sistem yang digunakan, menjadikan keadaan agak tak teratur. pertama kali sampai di morocco. agak terkesan kerana ada jurang bahasa dengan orang2 di sini yang menggunakan bahasa arab, dan sedikit bahasa perancis.


masa ni mula muhasabah diri..sehebat mana pun bahasa inggeris seseorang masa tu, benda tu tak berguna dah sekarang..sesungguhnya, manusia tu memang tak ada apa2..kelebihan yang Allah bagi tu pun, amatlah sedikit dibanding dengan kelebihan dan kekuasaan Allah..siapalah kita manusia ni nak sombong dan bangga diri dengan kelebihan yang ada..sepandai mana pun kita, ilmu tu amatlah sedikit dibanding dengan ilmu Allah.


muhasabah diri yang kedua membuatkan diri ini sayu. menjadi orang islam yang x memahami bahasa arab. mungkin keadaan ni agak biasa di malaysia. namun, agak terkesan di dalam hati bila orang melihat kita yang memakai tudung dan membawa imej islam, namun tak dapat menggunakan bahasa istimewa itu. dalam hati sentiasa sedar, tahu bahasa arab tak menjamin sesorang masuk syurga. namun dengan menguasai bahasa arab, itu adalah satu kelebihan seorang muslim. dan mungkin juga sepatutnya menjadi satu keperluan.


setelah melepasi imigresen, kami berjalan ke pintu keluar. dari jauh kelihatan beberapa wajah yang biasa kelihatan. rasa teruja. rasa rindu. rasa gembira. salam dan pelukan meleraikan kerinduan kami. setelah beberapa urusan di airport diuruskan, kawan2 membawa kami ke rumah seorang pakcik arab di Marrakesh..


Rumah Sidi Latif


perjalanan hanya beberapa minit dari airport ke rumah pak cik arab itu. kami naik teksi kabir (besar). mula2 agak terkejut masa naik teksi tu. teksi tu boleh membawa seramai 7 orang pada satu2 masa. saiz kereta lebih kurang kereta biasa. 2 orang duduk di depan, dan 5 orang boleh duduk di belakang..kejutan pertama di bumi morocco ni..huhu..dalam teksi, kawan2 yang fasih berbahasa arab berborak dengan pak cik teksi..tambang yang dikenakan ialah 20 dirham seorang.


Sampai di kawasan yang tidak sibuk.mungkin seperti pekan di malaysia. rumah di salah satu tingkat di dalam masjid. kerana pak cik arab ni, atau dipanggil sidi (pak cik) latif adalah bilal masjid. kehadiran kami disambut dengan senyuman sidi latif. hanya salam yang dapat diungkap. nak cakap benda lain tak tahu..huhu..lepas tu jumpa dengan isteri dia pulak. mak cik (saidah) aminah tapi kami panggil mama..kata kawan kami,sidi latif memang dah lama rapat dengan pelajar2 malaysia kat sini.


alhamdulillah, perbezaan adat dan budaya tak menghalang ukhuwah ni dari terjalin. semuanya kerana kami mempunyai akidah yang sama. islam telah membuatkan kami rasa dekat walaupun tak dapat berkomunikasi dengan mereka. hanya senyuman. hari pertama di sini, beberapa kalimah arab yang rasanya sangat membantu berjaya diingat. rasa macam kelakar pun ada, sebab lidah ni keras sungguh nak menyebut kalimah2 arab ni, walaupun hari2 dibaca dalam solat dan al-quran, tapi rasa sungguh berbeza bila digunakan untuk berkomunikasi..


sampai kat sini dululah untuk masa ni. akan bersambung lagi nanti, insyaAllah. :)


wallahu'alam~



8.45am
27 march 2010
Kenitra, Morocco


*hari ni birthday najat.tp xwish dia lagi..hepi birthday najat!!! =)

2 comments:

  1. wahhh best nye.. Dah sampai ke morocco.. nnt letak la lagi gambar2 kat sana.. ape letak gambar map je? ;p
    anyway, take a good care of urself.. enjoy the holiday!

    ReplyDelete
  2. gambar2 akan di upload kemudian..huhu..

    ReplyDelete