Sunday, August 23, 2009

puasa~1

selamat menjalani ibadah puasa kepada semua.macamana 2hari pertama di bulan ramadhan ni?semoga dapat manfaatkan ramadhan ni sebaik mungkin.

alhamdulillah.semalam dapat menyempurnakan hari pertama puasa di perantauan ni.terasa bezanya dengan suasana di malaysia.ditambah lagi dengan kesunyian sebab kawan2 ramai yang balik malaysia.tak rasa meriah sangat macam masa kat IPBA or kat rumah dulu.tapi alhamdulillah,berpuasa masa cuti ni bagus jugak.kadang2 rasa lama sebab duduk rumah je,tapi yang bestnya ialah dapat fokus pada apa yang patut dibuat.di samping kena buat assignment yang akan dihantar sebaik saja kelas bermula nanti.

alhamdulillah,bersyukur je dengan keadaan ni.cuma biasalah,hidup sorang2 ni,nak makan kena masak sendiri.nak bangun sahur tak ada mak nak kejutkan.huhu.masa terawih pun terasa jugalah bezanya.rasa sunyi n sayu je.solat dengan kawan2 di salah satu bilik yang memang ditempah untuk solat terawih berjemaah.memang lah rasa lain kalau nak bandingkan dengan solat kat surau atau masjid, tapi alhamdulillah,that's the least we can do here.moreh pun ada lepas terawih walaupun sebenarnya kenyang lagi masa tu.
.
tadarus muslimat dibuat setiap hari.bergilir-gilir buat kat satu rumah and semua orang kumpul kat situ.walaupun tak ramai,tapi ok lah.solat zohor berjemaah, lepas tu duduk sama2 and baca satu juzuk setiap hari. bagus jugak bila baca sama2 ni.kesalahan kita akan dibetulkan and kita tak adalah main baca je kan.dapat juga eratkan ukhuwah dengan senior2 sebab senior2 je yang ramai kat sini sekarang.
.
di sebalik kesunyian ni,mungkin inilah pengalaman yang akan mengajar diri menjadi lebih kuat dan tabah.huhu.belajar untuk memanfaatkan setiap masa yang ada.wallahua'alam~

3 comments:

  1. Selamat berpuasa Mummy Chu!.. bile balik mesia? ke nak rasa beraya di perantauan? gambar da anta paper x? kalo ade nak kene beli paper hari2 nie... ;-)

    ReplyDelete
  2. ye la..nanti bgtau la bila kuarnye kalo ada gambar tu hehehe..

    ReplyDelete
  3. huhu..ada kot diorang anta..tp xtau laa bila kua nye.. :)

    ReplyDelete