Wednesday, July 14, 2010

kisah si sotong

Malam ni terbaca satu berita yang agak menarik jugak..saja nak kongsi dekat blog yang dah 'berhabuk' dek kemalasan untuk mengupdate..


Paul, the psychic octopus who predicted World Cup matches with uncanny accuracy, is now an iPhone application. The Brazilian software developer behind the program, uTouchLabs, describes it as a "fun way to randomly choose between two options." "Cinema or theatre? Pizza or sushi? Skirt of dress? Marcia or Andrea? Ask the octopus?" it says. The user types in the options and a cartoon octopus chooses between them. The program costs 99 cents to download from Apple's iTunes. Paul, an octopus at an aquarium in Oberhausen, Germany, earned worldwide attention during the World Cup with his predictions, which included Spain's victory in the final against the Netherlands.


Taken from:

Macam2 laa manusia ni..ada akal untuk berfikir, hati untuk merasa..application sotong tu pulak yang dijadikan rujukan dan diberikan 'mandat' untuk membuat pilihan..sedangkan itu hanyalah satu app ciptaan manusia..mungkin ada yang kata 'ala,main2 je benda tu'..tak apalah, terpulang pada penilaian dan pendirian masing2..tapi andai ada akal yang boleh berfikir waras dan rasional, dan ada hati yang boleh merasa keputusan apa yang perlu diambil, kenapa mesti ada benda lain yang buat keputusan untuk kita kan?


Haritu masa baru tahu tentang kewujudan dua haiwan ni (sotong dengan burung) yang meramalkan keputusan piala dunia, rasa macam manusia ni sungguh laa suka je mengada2 kan sesuatu tu..untuk menghangatkan lagi piala dunia yang memang dah hangat setiap 4 tahun sekali ni, ada pulak haiwan2 yang dijadikan rujukan siapa yang bakal memenangi piala dunia tu..

sumber


mungkinlah kisah encik sotong dan burung ni ada sejarah mereka yang tersendiri..tapi jangan disebabkan 2 haiwan ni, akidah kita pulak yang tergugat dek percayakan tafsiran yang mereka buat..sedangkan yang dia pilih pun, main pilih je agaknya, tapi hebohlah satu dunia meng'agung'kan kebenaran pilihan encik sotong tu..wallahu'alam~

No comments:

Post a Comment