Friday, August 13, 2010

3 Ramadhan

sekejap je rasa dah masuk hari ke-3 bulan ramadhan..memang kalau nak ikutkan, masa tu cepat je berlalu sebenarnya..orang kata, pejam celik, pejam celik je..tapi bila kita menunggu satu2 masa tu untuk tiba, terasa sangat lamanya laa pulak kan..sebab kita menghitung setiap detik untuk masa tu sampai..tapi lebih baik lah setiap saat yang berlalu tu dihargai dan dimanfaatkan sebaik mungkin, sebab setiap saat yang berlalu tu memang xkan kembali lagi, walau dengan apa cara sekalipun..


kalau dalam al-quran, ada je diceritakan, betapa kita ni nanti akan rasa tempoh hidup kita di dunia ni sangat singkat..Allah berfirman:


Dan (ingatlah) pada hari (ketika) Allah mengumpulkan mereka, (mereka merasa) seakan-akan tidak pernah berdiam (di dunia) kecuali sesaat saja pada siang hari, (pada waktu) mereka saling berkenalan. Sungguh rugi orang yang mendustakan pertemuan mereka dengan Allah, dan mereka tidak mendapat petunjuk. (Yunus, 10: 45)


so, sementara kita hidup kat dunia ni, sama2 lah kita manfaatkan masa sebaik mungkin, lebih2 lagi masa muda macam sekarang ni..masa tengah muda ni laa kita lebih mudah untuk menuntut ilmu, lebih2 lagi pengetahuan agama, di samping ilmu2 dunia yang lain..masa muda ni laa kita masih bertenaga untuk menggandakan amal ibadat, nanti dah tua dah x berapa larat kan..


hargailah setiap detik kehidupan, sementara masih ada masa, sebelum tempoh kita hidup di dunia ni tamat dan sebelum kita menyesal atas segala apa yang telah kita buat sepanjang kehidupan yang singkat..


wallahu'alam~

No comments:

Post a Comment