Wednesday, August 11, 2010

apa yang dibaca?

alhamdulillah..hari pertama ramadhan berjalan dengan lancar..dan sekarang masih berbaki hampir 4 jam sebelum waktu berbuka..macamana dengan hari pertama ramadhan anda? moga menjadi pemula yang baik untuk meneruskan ke hari2 berikutnya..


di samping menahan diri dari lapar dan dahaga, bagaimana dengan solat kita? amalan2 seharian kita? percakapan dan pergaulan kita? dan bagaimana pula dengan bacaan al-quran kita? sesungguhnya, ketika menulis ini, saya lebih mengingatkan diri sendiri, dan dalam masa yang sama mengingatkan sesiapa yang membaca..semoga amalan2 kita bertambah kualitinya di bulan yang penuh berkat ini..


bercakap tentang bacaan al-quran, teringat satu kisah, berlaku ketika beberapa hari sebelum ramadhan beberapa tahun yang lepas..ketika itu bacaan al-quran saya berbaki beberapa juz untuk khatam, dan ramadhan pula sangat hampir..memikirkan bahawa saya tak akan sempat untuk mengkhatamkan al-quran menjelang ramadhan. saya bertanya pada salah seorang sahabat saya..soalannya lebih kurang begini (x ingat sangat sebab dah lama)..nak sambung baca dan habiskan sampai 30 juz walaupun dah mula ramadhan, atau nak baca dari awal semula menjelang 1 ramadhan nanti..


saya pun tak tahu macamana saya boleh bertanya soalan tu..mungkin kerana apa yang bermain dalam fikiran waktu itu, mesti baca 1 juz al-quran setiap hari dalam bulan ramadhan supaya dapat mengkhatamkan 1 al-quran ketika akhir ramadhan nanti..jawapan sahabat saya (yang lebih kurang juga saya ingat)...yang pentingnya ialah membaca al-quran tu sendiri, bukan mula dari juz mana masa ramadhan tu..


saya pasti, sahabat saya pun mungkin tak ingat akan kisah ini..bagi saya sendiri, jawapan itu ringkas dan tepat, lebih2 lagi bagi orang macam saya, yang baru belajar memesrakan diri dengan al-quran pada waktu itu, dan tak mengetahui banyak hukum dalam agama..walaupun saya tahu sahabat saya tu pun bagi jawapan atas pendapat dia, tapi jawapan tu sangat terkesan di hati saya..


yang pentingnya, usaha kita untuk membaca al-quran tu, bukan setakat membacanya, tapi turut meneliti maksudnya dan mendalami maksud ayat2 yang dibaca (tadabbur)..kalau al-quran tu setakat dibaca, tanpa difahami maksudnya, tentu sukar untuk kita dididik dan diubah oleh ayat2 al-quran, kerana kita (lebih2 lagi saya) bukan seorang yang mahir tentang bahasa arab, dan mustahil bagi saya untuk memahami ayat2 al-quran tanpa merujuk terjemahan dan tafsir..


memandangkan al-quran memang diturunkan untuk kita, umat manusia supaya dapat menjadi petunjuk untuk mengikut apa yang benar dan meninggalkan apa yang salah, dan memandangkan al-quran tu juga merupakan satu panduan yang lengkap dan merangkumi seluruh hidup kita, wajarlah kita berusaha untuk membaca dan memahami ayat2 itu..insyaAllah, setiap huruf yang kita baca ada ganjarannya, dan pasti lebih indah jika kita dapat memahami apa yang kita baca dan mengamalkannya pula dalam kehidupan kita..


motif menulis entri ini???sekadar mengingatkan diri sendiri agar berusaha untuk membaiki bacaan al-quran, dan supaya menjadi lebih rajin untuk memahami ayat2 yang dibaca..


wallahu'alam~

No comments:

Post a Comment