Monday, March 16, 2009

pengalaman d skola :)

apa ye utk d update??

skrg ni agak bz jugak dgn esaimen walaupun sbnrnye byk jugak masa free (xde klas) tp hakikatnya byk je bnda yg boleh dibuat utk manfaatkan masa yg ada..

dah 2 mggu (setiap rabu dan kames) pegi sekolah utk School Experience (SE)..alhamdulillah..best :) penat melayan kerenah anak2 omputeh yg kdg2 susah utk faham apa yg diorang ckp..

sy pegi skola yg agak 'kuat' jugalah agamanya..hampir setiap hari rabu mereka akan ada assembly..perhimpunan utk dgr 'sirah' mereka dan menyanyi 'nasyid' mereka atau hymn..sy duduk bersama dan tgk je wajah anak2 yg masih kecil tu..

b4 pegi mkn n b4 abes skola pun mereka akan b'doa..mengucap trima kasih pada tuhan mereka dan memohon ampun atas kesilapan mereka..smpai sy pun dh hafal doa mereka..tp xde laa sy baca skali kan...huhu..hymn yg mereka nyanyikan tu pun mmg catchy dan dgr skali pun dah boleh ingt rentak dia...

kat sini sy nmpak apa pndekatan yg mereka gunakan utk tarik anak2 kecil ni utk dekat kpd agama mereka..dan rasanya mereka gunakan buku yg sama utk nyanyian d gereja..

seringkali t'lintas rasa sedih dan kasihan melihat mereka...t'ingat hadis yg berbunyi...

Tidak ada seorang anak kecuali dilahirkan dalam keadaan fitrah. Kemudian kedua orang tuanyalah yang menjadikannya Yahudi, Nasrani, atau Majusi. (HR al-Bukhari).

(hadis dipetik dari http://prokhilafah.multiply.com/journal/item/44 )

mereka semua dilahirkan dlm fitrah..dan fitrah sesuatu makhluk itu adalah tunduk dan patuh pada Allah..dan apabila kita tunduk dan patuh pada Allah,kita pun b'gelar seorang islam..

namun apabila mereka dibesarkan oleh ibu bapa yg mencorakkan mereka sbg yahudi, nasrani atau majusi, mereka akan terus mmbesar tanpa mngetahui yang haq..melainkan mereka sndiri yang mencari haq itu atau mungkin 'dilanggar' hidayah yg diberikan oleh Allah..

namun andai mereka terus hidup dgn kepercayaan yg salah dan tiada seorang pun yg membawa kalimah haq pd mereka, alangkah rugi mereka utk mati dlm kekufuran..sungguh,sy sndiri tidak punya kekuatan utk b'cakap secara direct pd mereka tntang agama..cuma sy b'harap mereka dpt melihat p'bezaan yg ada pd saya dgn guru2 perempuan mereka yg lai dan suatu hari nanti akan b'fikir tentangnya..dan semoga mereka diberi peluang utk mendengar kalimah haq sebelum menghembuskan nafas t'akhir..

dan saya sgt b'syukur krn dilahirkan sgb seorang Islam dan diberikan kesempatan oleh-Nya utk mengetahui apa itu islam yg sebenar..bkn sekadar seorang muslim pd nama dan bukan islam kerana ikutan..sungguh, sy ingin mnjadi muslim dlm setiap perbuatan, perkataan dan pemikiran saya..

wallahu'alam...

1 comment:

  1. ajar budak2 tu apa ek? weh ada award kat blog Ngah..nanti free2 amek yer :)

    ReplyDelete