Tuesday, April 28, 2009

hitam putih kehidupan

HITAM PUTIH KEHIDUPAN


Lihatlah sekitar alam
Dunia luas terbentang
Langit tinggi kebiruan
Pohon-pohon kehijauan
Hembusan bayu yang menyegarkan

Dengarkan di sana-sini
Beburung riang menyanyi
Berbunga aneka warna
Sumber kedamaian jiwa
Mensyukuri nikmat Maha Esa

Begitu berharga kehidupan ini
Bagi mereka yang tahu menghargai
Mengapa terdorong oleh perasaan
Kalau turutkan hati diri menjadi korban

Tiada yang dapat lari dari masalah diri
Hadapi lah dengan tenang
Tiap cabaran yang datang
Atasinya dengan keimanan

Sekadar buat renungan
Untukmu teman tersayang
Hitam putih masa depan
Sendiri yang menentukan

Hidup ini usah persiakan
sheila majid


ni lirik lagu yang saya rasa best jugak..lagu lama..dari kecik saya dah dengar..kalau nak tengok youtube lagu ni,klik pada tajuk lagu..saya suka yang versi rancak,tapi videoclip dia cam tahpape, so saya letak link untuk versi yang agak slow..apa2 pun,suara sheila majid memang best..huhu..



ok,dah letak lagu ni,xkan saja2 je kan..xkan letak lagu je?lepas tu?

macam biasa,saya mesti bagi baris lagu yang paling saya suka..so,agak2,baris mana yang saya suka?baris yang warna dia lain dari yang lain tu.. :)

hitam putih masa depan
sendiri yang menentukan

yeke?betul ke hitam putih masa depan kita yang tentukan?ada orang sering salahkan takdir dengan apa yang menimpanya..katanya hidup dia dah ditakdirkan begitu..kalau macam tu,macamana pulak kita nak tentukan masa depan kita sendiri?

bercakap mengenai takdir ni, hidup kita memang dah ditetapkan sejak azali lagi..setiap apa yang akan kita lakukan dah tercatat..semua tu dalam pengetahuan dan dengan izin Allah juga..


"Tidak ada sehelai daun pun yang gugur yang tidak diketahui-Nya. Tidak ada sebutir biji pun dalam kegelapan bumi dan tidak pula sesuatu yang basah atau yang kering, yang tidak tertulis dalam kitab yang nyata (Lauh Mahfuz)" (Al-An'am; 6:59)

sedangkan setiap daun yang gugur pun Allah tahu, inikan pula setiap perbuatan kita..mestilah setiap yang kita buat ni dengan izin dan dalam pengetahuan Allah jugak kan..


"Setiap bencana yang menimpa di bumi dan yang menimpa dirimu sendiri, semuanya telah tertulis dalam kitab (Lauh Mahfuz) sebelum Kami mewujudkannya. Sungguh, yang demikian itu mudah bagi Allah" (Al-Hadid; 57:22)


cumanya,kita dah tahu ke apa yang dah ditakdirkan untuk kita tu???

kita dah tahu ke esok kita nak buat apa?dah besar nanti nak jadi apa?tengahari nanti nak makan apa?nanti nak kahwin dengan siapa?kita mati bila?

semua jawapan tu kita tak tahu melainkan kita dah laluinya..

memang semuanya dah ditetapkan,TAPI kita yang kena berusaha untuk capai benda tu..


contohnya,masa kecik2 dulu,saya memang nak jadi cikgu (ni cita-cita saya yang kedua lepas doktor)..masa tu saya tak tahu pun saya boleh jadi cikgu ke tak..lepas SPM, saya kena isi borang BPG dulu, kena pergi interview dulu, kena belajar 5tahun setengah dulu sebelum saya grad dan diposting sebagai guru..insyaAllah...


kalau laa saya tak berusaha ke arah menjadi cikgu ni,rasa-rasa boleh ke saya jadi cikgu nanti? boleh je kalau Allah takdirkan tiba-tiba saya dapat tawaran jadi cikgu sebab tiba-tiba tak cukup cikgu kat sekolah..tapi secara fitrahnya, saya kenalah berusaha ke arah benda tu untuk saya capai benda tu, lepas tu barulah saya tahu yang memang itu yang ditakdirkan untuk saya..


contoh lain..ada dua orang budak ni..kita namakan dia Siti dan Situ..(tak ada kena mengena dengan yang hidup atau yang mati)..diorang ni nak exam minggu depan..si siti ni stadi bagai nak gila..pergi mana2 bawak buku..baca buku..malam2 buat latihan..soalan2 tahun lepas semua dia dah jawab..praktis tulis esei banyak2 kali...
yg si situ ni pulak rilek je..stadi sikit2..latihan pun macam tak buat sangat..
agak2 yang mana akan score???

secara logiknya,kita nampak Si siti yang akan score lebih..tapi sekali si situ yang score lebih baik (sekadar rekaan..ni kan blog saya, so cerita pun ikut suka saya :p)..

apa yang saya cuba tekan kan di sini bukan lah kita tak perlu berusaha untuk berjaya macam si situ yang mungkin memang smart tu..saya nak kata,kita dah usaha sungguh2,tapi kita tak tahu apa yang dah ditakdirkan untuk kita..

lepas tu macamana?nak salahkan takdir ke??kan kita dah usaha,kenapa kita tak dapat jugak??
kenapa pulak takdir tu yang nak disalahkan???bukan ke setiap yang diberi pada kita,itu yang terbaik?kadang2 untuk gagal itu adalah lebih baik daripada berjaya dengan cemerlangnya..

xpercaya???yakinlah dengan janji Allah..Dia lebih tahu apa yang terbaik untuk hamba-Nya..

lepas tu sekarang?apa kesimpulannya??

saja nak cakap,takdir kita dah ditentukan..TAPI kita kena berusaha ke arah tu..kita xtahu masa depan kita macamana..kita yang mencoraknya dan semuanya dengan izin Allah jugak..


*kisah siti dan situ akan bersambung...tunggu ye..

~hidup ini usah persiakan~ :)



gambar itik hanya sekadar gambar hiasan..dan memang hidup mati itik2 ni pun dah ditentukan Allah.. comel x itik2 ni? (itik ke angsa eh??entah.. :p)
wallahu'alam...

2 comments: