Sunday, April 26, 2009

semangat yang hilang

saya memang suka dengar lagu..semua lagu pun saya dengar..huhu..lebih2 lagi kalau lirik yg best dan bermakna..pada pendapat saya,bukan lagu nasyid je yg boleh mengingatkan kita..lagu2 lain pun kadang2 membawa mesej yang menyedarkan..


entah,saya sekadar manusia biasa..kurang kritikal dalam berfikir...tak begitu selektif dalam memilih apa yang saya dengar..sebab saya tahu,ada orang yang betul2 menitik beratkan setiap apa yang dia dengar..macam kalau lagu pop rock, muzik dia yang sangat rancak mungkin membingitkan telinga..kalau lagu balada pula mungkin melalaikan dengan muzik yang mendayu-dayu dan lirik yang entah apa2..tapi saya dengar je semua lagu.. :)


tapi kalau nak diikutkan, memang lagu nasyid yang paling buat kita rasa tenang dengan muzik dan lirik yang bermakna..mungkin aspek yang ditekankan dalam nasyid which is penggunaan alat2 muzik tu memainkan peranan..ada yang memang x menggunakan alat2 tiupan dan tali..saya yg kurang arif dalam bidang ini sekadar tahu sikit2..ditambah dengan lirik yang membawa mesej mengingatkan kepada tuhan..insyaAllah..


tapi agak sedih sebenarnya dengan segelintir lagu2 nasyid yang tak bawa mesej mengingatkan diri kepada Allah..malah hanya tentang kehidupan dunia semata...sebab bagi saya,kalau nasyid,itulah faktor utamanya..membawa mesej ketuhanan dan mengingatkan diri..kalau tak,tak payah panggil nasyid kot..kita bagi genre lain untuk lagu2 macam ni..wallahu'alam..itu apa yang saya rasa..


tapi itu bukan mesej sebenar saya untuk entri kali ni..


saya nak kongsi satu lagu ni..lagu lama sebenarnya..saya ingat saya nyanyi lagu ni masa penat berkayak waktu tingkatan 5..hanya tinggal kenangan..



Semangat Yang Hilang


Tidak engkau seorang
Juang hingga titisan
Rempuh tak berharapan


Nanti aku di sana
Di ufuk pemikiran
Lalu menghayatinya
di dalam kubur mana pun
jasad aku ditanam
aku, akulah jua
Kita laksanakan
Mata hati yang damai
Di sana kejujuran


Semarak impian segunung harap dipulang
Usahlah diragukan keupayaan sendiri
Hati yang membara mengikutkan kata-kata
Jawapannya di sini
Semangat kita yang hilang
Oh kita cari pulang


Malu bertanya kawan
Sesat cari jalan pulang
Biar ia berkesan
Di lubuk hati terbenam




entah kenapa saya suka lagu ni..dah lama x dengar sebenarnya..lepas 2bulan lebih kat sini,tiba2 teringat lagu ni..mungkin saya suka lirik dia..sangat bermakna..terutama rangkap terakhir..


malu bertanya kawan
sesat cari jalan pulang


macam hidup kita, kalau kita tak tahu sesuatu,dan x berusaha mencari dan bertanya,kita xkan tahu..lebih teruk kalau kita sesat..jadi macam layang-layang tanpa tali,terbang mengikut angin..akhirnya terdampar sepi setelah tak mampu terbang lagi...


tapi sebagai manusia,memang selalu kita malu nak bertanya,lebih2 lagi kalau dah besar panjang,nak tanya benda2 yang kita rasa orang lain dah lama tahu,tapi kita tak tahu..itulah kita..atau lebih tepat,itulah saya..


satu perkara yang perlu diingat,tiada manusia yang sempurna..tiada manusia yang tahu semua perkara..segenius mana pun seorang tu,dia tak tahu segala-galanya..dan kita janganlah asyik malu untuk bertanya kalau tak tahu tentang satu perkara..


kalau ilmu dunia kita tak tahu,boleh tanya pensyarah atau cikgu..tanya kawan2..baca buku..kita mesti sungguh2 nak tahu benda tu,especially kalau kita tahu benda tu akan keluar exam nanti..


tapi kalau ilmu akhirat macamana pulak?xde pulak pensyarah dalam kelas tu cakap pasal aqidah..lain laa kalau yang belajar usuludin atau bidang2 agama..tapi basically,banyak benda yang kita kena cari sendiri..


mungkin kalau kita x master ilmu dunia,paling tak pun kita akan fail final exam nanti..memang menyedihkan dan sangat frust kalau fail exam..tapi biasanya boleh repeat paper,atau mungkin repeat year..kan?


tapi kalau fail exam akhirat macamana?ada repeat paper ke??boley ke cakap kat Allah, "bagi laa aku peluang sekali je lagi hidup kat dunia" (macam nak resit exam)..


(Demikianlah keadaan orang2 kafir itu), hingga apabila datang kematian kepada seseorang dari mereka, dia berkata, "Ya Tuhanku, kembalikanlah aku (ke dunia),


agar aku dapat berbuat kebajikan yang telah aku tinggalkan." Sekali-kali tidak! Sungguh itu adalah dalih yang diucapkannya saja. Dan di hadapan mereka ada barzakh sampai pada hari mereka dibangkitkan. (Al-Mu'minun; 23 : 99-100)


sekali ni je kita hidup kat di dunia..tak ada peluang kedua..hidup yang xboleh nak di'rewind'kan..bila mati pun kita tak tahu..entah mati dalam iman atau kekufuran..namun kita sentiasa berusaha agar setiap saat dalam hidup kita adalah yang terbaik untuk kita persembahkan pada Allah nanti..moga mati kita dalam iman..


so sekarang,marilah kita sama2 usaha mencari ilmu dan kefahaman bukan saja tentang ilmu dunia,tapi yang lebih penting ilmu dan persiapan untuk kehidupan yang kekal abadi..ingat, "malu bertanya kawan,sesat cari jalan pulang..."

"Kalau kita betul2 nak,mesti ada cara" :)
.
banyak benda yang kita kena tahu dan ambil tahu,terutama di luar bilik darjah dan di luar dewan kuliah..ilmu itu luas dan sangat banyak..tinggal kita nak ambil tahu atau tak...

banyak lagi yang saya tak tahu tentang kehidupan ni..


wallahu'alam...

No comments:

Post a Comment