Wednesday, October 21, 2009

m.a.l.a.s

bosan.bosan.bosan.malas.


malas.penyakit yang x ada ubat.bila datang penyakit ni,satu kerje xboleh nak buat.rasa macam nak menjerit,rasa nak marah kat diri sendiri.tapi rasa malas tetap tak hilang.


malas.nape jadi malas?


setelah diteliti (walaupun dalam keadaan malas), malas ni terjadi bila kita fikir yang kita masih ada banyak masa lagi.kita tahu kepentingan untuk buat sesuatu benda tu, tapi bila masih banyak masa, kita ada potensi untuk menangguhkan kerja tu. ni semua disebabkan sifat malas. sampai lah ke saat2 terakhir, bila kita tahu kita tak banyak masa, rasa malas akan diatasi oleh rasa perlunya untuk siapkan sesuatu tu. masa tu, tiba2 boleh pulak jadi rajin. walaupun sebenarnya bukan rajin, tapi terpaksa.


kita malas belajar sebab exam lambat lagi, atau kita memang xde exam, buat apa nak belajar kan?


kita malas nak buat assignment sebab due date lambat lagi. (tapi camane lak kalau saat2 akhir tu ada pulak kerja lain kena siapkan??)


kita malas nak solat sebab waktu masih panjang. tunggu lewat2 sikit pun tak apa. (yeke xpe??)


kita malas nak baca quran sebab fikir, xbaca hari ni pun,esok2 ada lagi. (kalau esok2 ada lagi..kalau kejap lagi mati camane??)


kita malas nak bangun awal2 pagi sebab fikir kalau bangun awal pun nak buat apa? (padahal banyak je benda yang boleh buat kalau bangun pagi tu..)


kita malas nak masak sebab fikir ada orang lain boleh masak untuk kita. (kalau kat rumah,bolehlah fikir mak akan masak untuk kita,tapi sampai bila nak jadi camtu kan??dah besar pun xreti2 nak masuk dapur??)


kita malas nak ....korang tambah lah sendiri apa benda yang korang malas dan fikir kenapa jadi malas..


xboleh malas!!!kena jadi rajin..bila rajin,kita akan ada usaha untuk buat sesuatu tu.kita xkan terbawa-bawa dengan rasa malas yang bermaharajalela dalam diri...


yang penting bila buat sesuatu kerja tu ialah USAHA..usaha hanya boleh dilakukan dengan jayanya bila kita rajin.masa malas,memanglah kita usaha jugak,tapi usaha orang malas,sama ke dengan usaha orang yang rajin kan??


kena RAJIN!!! :)

-post ini ditujukan pada diri sendiri.ini hanyalah salah satu usaha untuk merajinkan diri sendiri yang sedang berjuang untuk menentang penyakit malas-

No comments:

Post a Comment