Sunday, November 14, 2010

barang antik

Katakan korang ada RM 200 juta dalam tangan. Apa yang akan dibelanjakan dengan duit sebanyak tu? Mesti ada yang berkata duit tu akan digunakan untuk membeli rumah, kereta, tolong keluarga, pergi shopping, bercuti di luar negara, melabur dan lain2 lagi..

Kalau saya (kalaulah kan..hehe), hampir 1juta untuk beli rumah (rumah kan makin mahal sekarang), 1 juta untuk beli kereta (dapat 5-10 buah kereta mewah, boleh bagi adik beradik..), beberapa ratus ribu untuk sponsor ahli keluarga pergi haji, beberapa ratus ribu pergi bercuti, lepas tu tolong rumah kebajikan/anak yatim, lepas tu mulakan perniagaan sendiri..lepas tu nak buat tu, lepas tu nak buat ni..dan list ni xkan habis..haha....berangan memang best..dah2, kembali berpijak di bumi yang nyata.. :p


Namun, tak semua berfikir macam tu. Nak tahu apa yang dibeli oleh seseorang dengan duit sebanyak tu? Jom baca petikan artikel dari utusan online ni.



***


RM214j untuk pasu China abad ke-18



LONDON 12 Nov. - Sebuah pasu China kurun ke-18 yang ditemui ketika mengosongkan rumah berjaya dijual dengan harga mengejutkan setinggi 43 juta pound (RM214 juta) pada satu lelongan di sini semalam.


Pasu porselin Qianlong, berukuran 40 sentimeter tinggi yang dijual syarikat lelongan Bainbridges, difahamkan telah dibeli oleh seorang pembeli China.


Selain daripada harga asal, pembeli juga perlu membayar yuran sebanyak 20 peratus, menjadikan jumlah keseluruhan harga pasu itu bernilai 51.6 juta pound (RM256.4 juta).


Ia dikatakan harga tertinggi yang pernah dibayar untuk hasil seni China pada jualan lelong dan menjadikan pasangan abang dan adik perempuan yang mewarisi pasu itu selepas ia ditemui di sebuah rumah di bandar kecil di utara London kepada jutawan segera.


"Mereka tidak tahu apa yang mereka miliki. Mereka menaruh harapan tetapi mereka tidak berani untuk mempercayainya sehingga tukul lelongan diketuk.


"Apabila bidaan selesai, adik perempuan itu keluar dari bilik lelongan untuk menenangkan fikiran," kata jurucakap Bainbridges, Helen Porter.


Pasu bermotifkan 'ikan lucu' itu dijangka dijual antara 800,000 pound (RM4 juta) hingga 1.2 juta pound (RM6 juta), namun jualan melebihi anggaran tersebut kerana ramai pelabur baru dari China berebut-rebut mendapatkan artifak dari empayar silam mereka.


Bainbridges menyifatkan artifak 'indah' itu sebagai satu daripada pasu-pasu China paling penting yang dijual abad ini.


Kerja-kerja membersihkan rumah setingkat di mana pasu bunga itu ditemui telah dijalankan oleh pasangan adik-beradik berkenaan berikutan kematian ibu bapa mereka.


Ia tidak diketahui bagaimana pasu bunga itu berada di Britain, tetapi yang pastinya barang antik yang berasal sekitar 1740 itu telah dibuat di kilang diraja sebelum disimpan di Kota Larangan. - AFP


sumber: klik sini


***


Mungkin orang yang beli pasu antik ni memang minat pasu kot. Dan mungkin dia memang terlebih banyak duit, sehingga tak tahu apa nak buat dengan duit sebanyak tu. Satu lagi, orang ni mungkin tahu nilai barang2 antik ni. Bagi saya sendiri, pasu adalah pasu. Cantik dilihat, tapi tak ada kepentingan sangat dan bukan keperluan hidup sehingga sanggup membelanjakan berjuta ringgit untuk sebuah pasu antik.


Bercakap mengenai benda antik, semalam sempat berborak dengan seorang kawan mengenai artikel ni. Respon yang kawan ni bagi, kan bagus kalau manusia pun macam barang antik. Makin lama, harga makin naik. Hehe..bila fikir, betul jugak kan? Barang antik yang beribu-ribu tahun, harganya pasti lebih tinggi dari pasu2 biasa.


Tapi manusia (lebih2 lagi wanita), makin lama dan makin berusia, 'harga'nya semakin menurun, bukan makin tinggi. Patutnya semakin lama, seseorang tu makin banyak pengalaman, makin banyak ilmu, dan makin matang. Tapi kebanyakan orang tak menjadikan perkara2 ni sebagai kayu ukur. Kan?


Sekadar pandangan saya...Wallahu'alam~

No comments:

Post a Comment