Monday, November 15, 2010

salam perantau

esok hari raya aidiladha. tadi lepas solat isyak berjemaah, kami pelajar2 muslim marjon sama2 bertakbir menyambut ketibaan hari raya aidliadha. diikuti dengan perkongsian oleh 2 orang sahabat, iaitu ummu dan maryam. alhamdulillah, perkongsian yang ringkas, namun padat dengan peringatan2 yang berguna.


esok hari raya. namun malam ni terpaksa menghadap dissertation untuk kesekian kalinya, sehingga lah tarikh hantar iaitu jumaat depan (26 nov). maksudnya hanya berbaki 11 hari. walaupun hampir sampai ke penghujung, masih banyak benda yang perlu dibetulkan.


walaupun dalam senarai masih banyak benda yang perlu dilakukan, tapi malam ni terasa sangat berat untuk membuat kerja. satu patah kata pun belum berjaya terhasil lagi. dalam fikiran hanya terngiang2 suara takbir, dan hanya terbayang bahawa esok hari raya. tak sepatutnya duduk di depan laptop membuat kerja ni. tapi nak tak nak, kena buat jugak.


raya pertama sebagai seorang isteri, namun tak berada di samping suami pun pada hari raya ni..dan raya terakhir di perantauan. tapi tak tahu laa kalau akan datang lagi pada masa akan datang.


hari raya aidliadha, atau hari raya korban..sama2 laa kita menghayati erti pengorbanan yang sebenar..tatkala mendengar kisah pengorbanan nabi Allah Ibrahim a.s, janganlah sekadar mendengar seperti mendengar sebuah cerita, tapi hayatilah perasaan kasih dan pengorbanan yang amat tinggi nilainya..reflek diri, apakah pengorbanan yang telah kita lakukan kerana Allah? apa yang telah kita lakukan demi islam? sejauh mana pengorbanan yang sanggup kita lakukan..


sama2 kita berusaha meningkatkan amal kita..semoga amal2 dan usaha kita diterima oleh Allah, dan diberi kekuatan dan petunjuk untuk terus berada di jalan-Nya..sama2 kita berusaha menggapai redha-Nya..


akhir kata, salam aidiladha 1431 H buat suami, keluarga, sahabat2 dan kenalan2, serta muslimin muslimat semua.. =)


wallahu'alam~

1 comment: