Saturday, May 30, 2009

hidup untuk mati

salam everyone :)
.
hari ni ada program best kat marjon..program yang sangat bermanfaat dan rasanya sangat perlu dan berguna..seperti dirancang dan dengan izin Allah jua, dapat juga KURSUS PENGURUSAN JENAZAH dijalankan kat sini..
.
start dalam pukul 11 lebih..ustaz Erfino Johari (Atache pendidikan from MSD London) datang untuk bagi pengisian..alhamdulillah..banyak tahu benda2 baru and refresh balik benda2 yang pernah tahu dulu..
.
selaku 'orang muda', saya sebenarnya macam tak ambil kisah sangat pasal pengurusan jenazah ni.sebab apa yang ada dalam fikiran, ada orang2 tua ataupun orang suran yang boleh uruskan. tapi ternyata pandangan tu salah.
.
adalah menjadi kewajipan untuk semua orang ada ilmu tentang pengurusan jenazah ni..cuma bila masa nak melaksanakan nanti, jadi fardu kifayah lah sebab xpayah lah semua orang untuk buat.. hanya beberapa orang yang ada prioriti nya yang patut laksanakan..
.
bercakap pasal mati...
.
itu memang satu perkara yang pasti..mati sebagai satu permulaan kepada kehidupan yang abadi..
.
ustaz merujuk surah al-Mulk ayat 2: "Yang menciptakan mati dan hidup..."
.
kenapa ye disebutkan mati dulu baru hidup..sedangkan kalau ikut logiknya, kita hidup dulu baru mati..orang selalu kata, hidup hanya sekali..ternyata kata-kata itu salah. kalau ada orang kata, muda hanya sekali, itu juga salah..tahu kenapa??
.
okeylah, tahu ke tak tahu ke, saya cerita jugak :)
.
sekarang kita hidup..bestkan hidup kat dunia ni..banyak benda yang boleh kita buat..orang kata hidup untuk enjoy. betul. memang hidup untuk enjoy! cuma macam ustaz kata, enjoy kat dunia ni sementara je..and macamana kita enjoy tu laa kan..dan setiap yang hidup mesti akan mati..mesti punya.. xkan ada orang yang tak mati..dan mati tu hanya sekali tu je..
.
dan lepas tu, kita akan dibangkitkan semula...itulah kehidupan kita yang kekal abadi..see, kita hidup bukan sekali je kan??
.
dan ternyata, umur kita di akhirat nanti akan kekal muda..berdasarkan satu kisah di mana rasulullah didatangi seorang makcik tua yang minta didoakan untuk masuk ke syurga...Rasulullah menjawab, tak ada orang tua di syurga..makcik tu pun sedih2 ingatkan dia tak dapat masuk syurga..lepas tu Rasulullah cakap..sebab kat syurga semua orang akan kembali muda..
.
maksudnya kita muda pun bukanlah sekali je kan..muda di dunia..dan muda di syurga (insyaAllah)..dan nanti kat akhirat (kat syurga laa hopefully) kita boleh enjoy puas2..huhu..semua benda boleh dilakukan..tak ada larangan mahupun perintah..
.
rupanya ada hikmah kenapa Allah melarang sesuatu benda di dunia..sebab kita akan nikmati semuanya nanti di akhirat kelak..huhu..
.
jadi, terbukti sudah, hidup dan masa muda bukan hanya sekali..
.
so, bila mati tu dah jadi satu kemestian untuk kita melangkah ke kehidupan yang satu lagi, apa persiapan kita untuk menghadapi mati??kita tahu tak bila kita mati??kat mana kita mati?? soalan yang tak ada siapa pun dapat bagi jawapan..
.
adalah perlu untuk kita bersiap2 menghadapi mati..salah satu cara kita nak ingati kematian ni. pergilah ziarah orang meninggal dunia..ambillah iktibar dan pengajaran..si mati yang terbaring kaku tak dapat nak buat apa2 dah..semua amalan terputus kecuali 3..sedekah jariah, ilmu yang dimanfaatkan, dan doa anak yang soleh..
.
sedangkan kita yang masih hidup, banyak lagi yang boleh kita perbaiki sebagai persiapan untuk kemudian hari..persiapan untuk hari yang kekal abadi..so, apalagi, jom lah kita muhasabah diri..
.
lihat apa persiapan dan bekalan kita untuk menuju kehidupan abadi ni..nanti bila dah mati, no turning back lagi..tak ada u-turn untuk kembali ke dunia..so, kalau nak menyesal, baik menyesal sekarang daripada menyesal kemudian hari..
.
kadang-kadang kita manusia rasa, lama lagi masa kita..tomorrow never die..akan ada esok untuk kita jalani..akan tiba kita pada usia tua-masa untuk bertaubat dan beramal (sebab masa muda untuk enjoy puas2)..
.
tapi tup-tup..esok lusa nyawa kita ditarik..macam tu je..apa kita nak buat??masa tu nak menyesal pun tak berguna..orang kata, dah terlambat..jangan sangka kematian tak boleh datang macam tu je..itulah gunanya kita mengambil iktibar dari kisah-kisah kematian orang lain..menjadi peringatan buat diri sendiri..
.
sekadar mengingatkan diri sendiri yang sering lupa..dan peringatan buat semua..
.
wallahu'alam..

No comments:

Post a Comment