Monday, June 1, 2009

orang...macam tu lah..

bila aku nak buat baik, aku fikir banyak kali..nanti orang tengok aku ni macam baik sangat..

bila aku nak berubah, nanti orang mengata, konon2 nak jadi ustaz atau ustazah..

bila aku nak tolong orang, aku fikir lagi, takut nanti orang kata aku nak tunjuk pandai..

bila aku berdiam diri, orang kata aku sombong, tak pandai bawak diri..

bila aku bagi nasihat, aku takut nanti orang kata, aku sendiri pun tak betul lagi..

bila perangai aku lain sikit, nanti orang kata aku dah berubah..

bila aku nak tutup aurat dengan sempurna, macam itu jadi satu kesalahan pulak..

bila aku nak jadi baik sikit, nanti kawan2 kata, 'kau ni ok x?'

bila aku tak nak mengumpat macam dulu, jadi macam berita sensasi pulak..

bila aku nak pergi jemaah kat surau, takut nanti orang kata aku ni 'budak surau'...

bila aku cakap benda yang baik2, nampak macam aku ketinggalan zaman pulak..

tapi...

apa aku peduli apa orang lain fikir atau cakap..

sebab aku tahu apa yang aku buat..

dan hanya aku tahu apa yang aku rasa..

walaupun aku nak jugak diorang rasa apa yang aku rasa..

tapi tak apalah, setiap orang ada masa2 mereka..

masa yang bila dirasakan 'aku perlu berubah!'

dan mungkin bagi mereka belum masanya lagi..

tapi bagi aku...inilah masanya!

siapa tahu tiada lagi esok bagiku...

12.03 p.m
1 jun 2009
plymouth

wallahu'alam

*tak salah untuk berubah...berubah dan istiqamahlah :)

Dan orang2 yang berjihad untuk (mencari keredaan) Kami, Kami akan tunjukkan kepada mereka jalan-jalan Kami. Dan sungguh, Allah berserta orang2 yang berbuat baik.

(Al-Ankabut, 29: 69)

1 comment:

  1. salam kak nad!

    yup betul2..
    simple je kata2 ni tp ade makna y ckup mndalam..
    marilah kite sesama berubaah ke arah kebaikan!
    insyaAllah,
    n ajak mereke2 untuk sama2 berubah! (walopon kadangkala@sering kalah)

    Allah tengok kat usaha kite kan, dr natijahnya..
    =)
    insyaAllah..
    mge akk tru t'thabat di jlan Allah, insyaAllah

    ReplyDelete