Saturday, June 27, 2009

ber'summer'

Summer Camp UK 2009
Gradbach Scout Camp, Buxton
21-25 Jun 2009


~ingin menggapai langit...tapi kaki perlu terus menapak di bumi~



saya da balik dari summer camp..huhu..apa yang saya dapat???


yang pastinya, apa yang paling obvious dan dapat dilihat oleh orang lain adalah muka yang sedikit bengkak dan semakin gelap dan mengelupas...ditambah dengan merah2 di tangan dan kaki yang teramat gatalnya..

tapi bukan tu je yang saya dapat..pengalaman yang ditimba membuatkan tak kisah pun kalau hitam dan gatal2...yang pasti,saya sangat enjoy dan happy pergi summer camp ni.. :)

dengan tema perkhemahan 'menghayati sirah maghazi' (sejarah peperangan pada zaman rasulullah), banyak perkara buat saya reflek dan muhasabah diri..betapa diri ni lemah lagi sebenarnya untuk diuji oleh Allah..

agas2 yang kecik tu pun mampu buat saya xkhusyuk solat..pedih muka dan tangan tatkala digigit oleh serangga kecil tu..macamana para sahabat zaman dahulu masih dapat khusyuk solat meski kaki dipanah..semua orang terpaksa menutup muka untuk mengelak digigit oleh agas2..makanya semua orang pun nampak mata je..

ujian mendaki bukit yang sangat tinggi setiap kali ingin ke tandas..dalam hati memang bersyukur sebab ada juga tandas disediakan..tapi setiap kali naik bukit tu, memang akan mengah dan rasa macam nak patah kaki..

bukan saja bukit yang tinggi, ditambah dengan pandangan lembu2 yang itu memang tempat diorang pun..tapi nak buat macamana, kami memang kena lalu situ..dalam hati hanya Allah je yang tahu betapa cuaknya masa lembu2 tu pandang kami yang tengah lalu kat kawasan tu..pernah sekali beberapa ekor lembu berjalan menghampiri saya masa tengah berjalan menuruni bukit..masa tu rasa macam dah berhenti bernafas..tapi langkah tetap diteruskan..lemahnya diri ini tatkala diuji..

malam pertama dan kedua di situ, mujur tak berapa sejuk..dapat tidur dengan nyenyak alhamdulillah..namun malam ketiga sangat sejuk..entah kenapa..tapi memang sejuk yang tak tertahan..orang lain mungkin tak berapa kisah..tapi bagi saya yang memang tak tahan sejuk, rasa teruji juga..tidur dalam sleeping bag pun masih tak dapat hilangkan kesejukan..masa nak ambil wuduk di sungai pun, rasa sangat sejuk..namun memang xboleh fikir lama2, celup je tangan dalam air tu..terus ambil wuduk..

itulah kot antara ujian yang ketara sepanjang kem ini..agas2, lembu, sejuk..dari segi lain, penat tak lah penat sangat..makanan pun cukup alhamdulillah..ukhuwah sesama akhawat semakin erat..tapi sedih juga, baru nak kenal dan semakin rapat,ada beberapa orang kakak yang akan balik ke malaysia..terasa juga sedikit kehilangan..namun perjuangan perlu diteruskan..

aktiviti2 yang dijalankan sepanjang kem pun memang sangat menarik dan sesuai dengan tema..
ada war game..walaupun guna peluru plastik yang diisi dengan air, terasa juga kegerunan berada di medan perang..terasa gentar berhadapan dengan pihak lawan..trekking yang agak lama dan abseiling yang boleh tahan tingginya..permainan tutup mata dan ikut arahan ketua, dan aktiviti2 lain..semuanya terasa sangat bermakna..

~bukan sekadar berjalan..tapi setiap langkah disertai semangat juang yang tinggi~


kawasan yang berkabus...


trekking di kawasan berbukit..hampir 12 jam..


prepare makanan lepas abseiling..

di samping aktiviti2 outdoor, masa yang ada diselang dengan pengisian yang terkesan di hati..walaupun ringkas, namun banyak perkara yang buat saya ingat semula beberapa siri peperangan pada zaman rasulullah..

lepas tu ada juga pertandingan memasak antara kumpulan..masak laa guna bahan2 yang ada..tapi mesti berunsur spaghetti..jadinya macam2 spaghetti ada..ada yang ala2 mi kari..ada yang ala2 mi goreng mamak..dan macam2 lagi..

makanan2 yang dah siap dimasak~



hasil masakan kumpulan saya..saya xmasak pun..tolong sikit2 je..huhu..



makan malam terakhir..barbeque :)

inilah sedikit perkongsian saya..banyak lagi benda nak cerita, tapi x tercerita di blog ni..setiap pengalaman dan saat2 manis bersama akhawat sekalian pasti menjadi ingatan dan memori indah..

2 comments:

  1. seronoknye..tengok gamba pon tau hehehe..cantik pemandangan dia..Sila jaga kesihatan yer..berapa kilo turun ni? :)

    ReplyDelete
  2. hehe..xsempat lg nk timbang..nnti2 laa kot.. :p

    ReplyDelete