Monday, June 1, 2009

yang lama dan yang baru

yang baru lama-lama akan jadi lama jugak...tapi sampai bila kita akan cakap yang baru tu baru?
saya baru pindah rumah..baru ke?dah masuk 3 minggu..so tu kira baru ke x?

hehe..rumah baru saya cuma selang sebuah je dengan rumah lama..lama ke? baru 3 bulan duduk..baru dan lama..macamana nak tentukan ye??

bilik baru saya sama je dengan bilik lama,di tingkat atas, cuma sedikit besar berbanding bilik lama (yang baru duduk 3 bulan tu)..cuma view kat bilik baru ni best sikit laa..kalau dulu, menghadap dinding rumah orang..sekarang, pemandangan yang cantik (walaupun rumah2 jugak di sekeliling..huhu) tapi senang cite lagi best laa..saya boleh buka tingkap dan lihat rumah di sekeliling ni..boleh melambai2 orang yang lalu depan rumah (terutamanya orang2 house 26)..huhu..

bila bosan2,saya duduk kat tepi tingkap, saya tengok langit..walaupun kadang2 agak panas bila dipancar terik mentari, tapi saya suka :)

nape saya cerita tentang rumah baru saya?sebab lama-lama, rumah baru ni pun akan jadi lama jugak..so,sementara masih baru ni, baik saya cerita..hehe..

bercakap tentang baru dan lama...

saya baca blog angah saya..mereka pergi melihat rumah lama kami di ampang..dan rumah baru sekarang di kajang..baru beberapa bulan diduduki..

sangat lain rumah tu, berbanding dengan apa yang kami tinggalkan kira-kira 4tahun yang lalu..agak-agaknya, kalau saya ada duit yang sangat banyak pun, saya tak akan beli rumah tu semula (macam ada duit je) sebab macam dah tak ada suasana macam dulu lagi..

kalau dulu,saya suka duduk tepi kolam yang dibuat sendiri oleh arwah abah saya..sangat best bila dengar bunyi air terjun sambil tengok ikan berenang-renang..pernah laa saya mandi dalam kolam tu (walaupun kolam tu kecil je) masa awal2, yang pastinya masa belum ada ikan laa kan..

walaupun rumah tu tak besar mana, tapi nama pun rumah, mestilah suasana dia sangat mendamaikan..hehe..padang rumah sangat besar..penuh rumput menghijau..pokok ru tinggi melampai..dan tak lupa pokok2 bonsai yang pastinya terbantut untuk membesar..huhu..

tapi padang yang luas tu pun dah tak ada lagi setelah rumah itu dihuni oleh pakcik cina ini yang telah mengubah suai rumah itu, dan kini menjadi sangat besar..(macam bungalow)..

kalau dulu,saya ada jugak angan2 untuk membeli rumah itu semula..(konon2 je laa..nama pun angan2)..tapi kini tidak lagi..biarlah segala yang kami lalui dulu, menjadi kenangan dan sejarah untuk dikenang..

kadang-kadang bila ada cerita di tv yang pernah shooting di rumah tu,teringat semula zaman muda2 dulu (sekarang pun muda lagi..hehe..)especially kalau tengok cerita orang gaji 41 yang ellie suriyati berlakon tuh..cerita tu paling lama shooting kat rumah tu..

rasanya benda yang paling significant dengan rumah tu, wall paper warna biru bunga2, kolam dengan air terjun, pagar warna hijau bunga emas, padang yang penuh rumput, akuarium ada ikan kaloi, dan juga bilik yang saya kongsi dengan angah yang selalu bersepah..huhu..

nape tiba2 saya cerita pasal rumah pulak ni??ni semua gara2 membaca blog angah tadi..huhu..
k laa..itu saja buat masa ni..

wallahu'alam~

1 comment:

  1. Weh bilik kita mana ada bersepah..kalo bersepah pon N yang buat sbb N kecik lagi hahaha..Anyway mmg rumah tu dah x sama..persekitaran pon x sama dah..semua dah berubah..tapi kenangan dan memori kita di rumah itu tetap abadi..cewahhh...Nanti Ngah nak letak gambar2 lama kat umah tu kat blog ah kena cari dulu hehehe..k take care yer :)

    ReplyDelete