Tuesday, June 2, 2009

sabar je laa..

"sabar je laa..." itu biasa dikatakan bila kita rasa tak puas hati dengan seseorang..

"sabar..." ini pula akan dikatakan bila kita nak tenangkan orang lain..

senang je lidah menutur kata-kata..senang juga untuk kita berbicara..tapi untuk bersabar itu tidak semudah 1, 2, 3...

seringkali, kewarasan akal fikiran mengatakan, kena bersabar..kena! tapi hati dan perasaan sering mengatakan..kalaulah aku bisa bersabar..

seringkali saya berfikir..kenapa kena sabar???kenapa?

namun di sebalik setiap kesabaran itu, tersimpan seribu hikmah yang tersembunyi..yang tak akan kita ketahui sehingga tamat ujian kesabaran itu..

andai kita gopoh, tidak cukup kesabaran sehingga tamat ujian itu, pastinya kita tidak akan tahu apa hikmah yang tersembunyi itu..dan kita juga akan terlepas merasai manisnya rasa bersabar.. (walaupun memang laa masa bersabar tu rasa terseksa..huhu..)kerana tidak semua insan diberi kekuatan untuk bersabar..

sabar...sifat yang perlu dilatih...kalaupun dia tidak datang sendiri, sifat sabar akan datang perlahan-lahan..semakin dipupuk sifat sabar, semakin kuat keyakinan kita pada hikmah di sebalik kesabaran itu..

tidak kisah dalam konteks apa sekalipun, baik dilanda musibah, atau ditimpa masalah, atau diuji dengan ujian oleh-Nya, penyelesaian yang utama-sabar..dan pastinya disusuli dengan tindakan2 lain...usaha2 sampingan bagi menuruti sifat sabar tu..

sabar itu sebahagian dari iman...

Sabar itu salah satu daripada cadang iman seperti kepala sebahagian daripada tubuh badan -(Sabda Rasulullah SAW)-kalau ada sesiapa tahu hadis yang lengkap boleh laa bagitau ye..

dan mengeluh itu bukan lah penyelesaian terbaik...

" Mengeluh itu termasuk kebiasaan Jahiliyyah, dan orang yang mengeluh, jika ia mati sebelum taubat, maka Allah akan memotongnya bagi pakaian dari wap api neraka." (Riwayat oleh Imam Majah)

huhu..sebelum ni selalu je mengeluh..erm..dah2..xnak mengeluh lagi lepas ni..apa2 pun, sabar :)

kita sama2 sabar ek???

wallahua'alam~

No comments:

Post a Comment