Friday, February 5, 2010

dah setahun

dalam kesibukan membuat kerja, tiba-tiba diingatkan oleh status dan 'shoutout' rakan2 bahawa telah setahun kami di tempat ini.tempat yang menyimpan kenangan suka duka,pahit manis, duka dan gembira seorang pengembara yang mencari ilmu. tempat yang tak sampai lagi setahun akan ditinggalkan. lepas hantar assigment Teaching English to Young Learners (TEYL), barulah berkesempatan mencoret sesuatu di sini.


dah setahun di sini. banyak benda yang dipelajari. banyak pengalaman telah diperolehi. terasa suasana ini telah banyak juga mematangkan diri. belajar untuk berfikir dan membuat keputusan sendiri, walaupun keputusan itu acapkali tidak dirasakan yang terbaik untuk dilakukan. dan kadangkala juga kesilapan itu salah. namun inilah namanya kehidupan. belajar membuat kesilapan, belajar menghadapi pelbagai keadaan dan belajar bagaimana menghadapi hidup andai diri ini keseorangan.


setelah setahun, diri ini cuba berpaling menjejeaki jejak2 yang telah ditinggalkan. melihat apa yang telah dilakukan sepanjang berada di sini. apa yang telah dipelajari oleh diri, dan apa yang telah dapat dimanfaatkan bersama dengan orang lain. ternyata, banyak lagi yang perlu dipelajari. banyak lagi ilmu yang belum dimanfaatkan bersama orang lain. banyak lagi kelemahan diri yang belum diatasi.


setelah masuk bulan kedua tahun ini, terasa sungguh kehilangan kakak2 yang telah kembali ke IPBA. tiada lagi tempat untuk mengusik, bermanja, duduk2 bersembang..dan kini, kami yang menjadi kakak kepada adik2 di sini..sangat tidak seronok perasaan itu..namun inilah kitaran kehidupan. tidak lama lagi, kami juga akan meninggalkan tempat ini..dan sekali lagi menjadi kakak kepada adik2 di IPBA, yang pastinya semakin banyak muka2 baru yang tak dikenali..



namun sebelum detik itu datang, biarlah kami memanfaatkan sebaik mungkin masa disini. menggapai setiap pengalaman dan pengetahuan. moga tahun terakhir di sini akan lebih baik dari setahun yang telah berlalu. dan kenangan ini akan tetap menjadi ingatan dalam hati.



to all my friends, THANK YOU!





tahun pertama, 2008~IPBA




tahun kedua, 2009~Marjon, Plymouth





????? (tiada gambar)



tahun ketiga, 2010~Marjon, Plymouth



dan ini bermakna hanya tinggal dua tahun sebelum diri ini melangkah ke sekolah sebagai seorang cikgu =)



kawan2ku,bila nak amek gambar ramai2???

No comments:

Post a Comment