Monday, February 15, 2010

kereta saya

salam semua. tak tahu kenapa tiba2 nak tulis entri ni. mungkin sebab tengah rajin nak update blog, pastu buka yahoo page, ternampak artikel ni yang bertajuk 'Top ten most expensive cars in production'. saya bukanlah orang yang obses terhadap kereta. mungkin sebab tu juga entri ini ditulis.

dalam artikel tu, disenaraikan 10 kereta yang termahal. dalam hati masa baca tajuk tu, berapa juta laa agaknya (terfikir harganya mungkin dalam RM 1 ke 2 juta). melihat kereta yang menduduki tempat teratas, berharga GBP 2 juta, bersamaan lebih RM 10 juta. nampak macam sikit je bila tulis 10 juta, tapi berapa banyak nilai tu xdapat nak dibayangkan. ni senarai 10 kereta yang termahal sekarang (sumber):

1 - Zenvo ST1: £2m

2 - Koenigsegg Trevita: £1.5m

3 - Bugatti Veyron: £1.3m

4 - Aston Martin One-77: £1.2m

5 - Pagani Zonda Cinque Roadster: £1.2m

6 - Ferrari 599XX: £1.2m

7 - Lamborghini Reventón Roadster: £1m

8 - Maybach Landaulet: £800,000

9 - SSC Ultimate Aero: £400,000

10 - Tramontana R-Edition: £360,000



ni gambar kereta yang termahal tu. mungkin kalau orang yang minat kereta sport, mungkin minat gila2 kot. tapi bagi saya, x adalah cantik sangat kereta ni. huhu. mungkin kerana hanya 15 buah kereta ni yang dibuat, menjadikan dia sangat mahal. ditambah dengan ciri2 yang canggih dan hebat. dengan enjin V8 7 liter, dan kelajuan yang sangat laju dengan 'body' kereta yang ringan. banyak lagi laa kelebihan kereta ni yang menjadikan dia GBP 2 juta. boleh google kalau nak tahu lebih lanjut. entri ini bukan untuk mempromote kereta ni pun..huhu..

Zenvo ST1 (sumber)


unik kan manusia ni? ada orang sanggup beli kereta sampai RM berjuta2. kalau x ada permintaan, xkan laa kereta-kereta mahal ni dibuat kan. memang citarasa manusia berbeza2. nak memenuhi kehendak manusia pun tak mudah. sedangkan bagi orang kebanyakan macam saya ni, RM berjuta2 boleh beli sebuah rumah yang besar di kawasan yang tak mahal sangat dan sebuah kereta berharga sederhana yang pastinya juga selesa dan best untuk dibawa, dan mungkin sebuah lagi kereta. mungkin juga sebuah rumah kecil untuk disewakan..huhu :p


kalau dulu masa kecik2, nak sangat kereta mercedes sport yang boleh bukak atap. even sampai sekarang pun sebenarnya, sangat suka tengok kereta tu (selalu tunggu Sembilu Kasih masa part hujung dia tu, ada kereta mercedes n bmw yang boleh bukak atap tu).haha..tapi itu semua angan2 semata2. sebab sekarang ni bila dah tau erti dan nilai duit, walaupun mampu saya xkan beli kereta ni.


mercedes SL-Class-071 (sumber)

dah2..lupakan angan2 masa kecil itu..sebenarnya, lepas baca artikel pasal 10 kereta termahal tu, terus terlintas dalam fikiran kereta yang saya aim nak beli bila balik malaysia nanti. itu pun sebab saya dah biasa bawak kereta ni. dan rasanya sesuai dengan kemampuan saya yang belum bekerja pun lagi.. huhu. apalagi, perodua Myvi.. :)

macam kereta kakak saya.huhu..



Myvi (sumber)



bila dibuat perbandingan dengan kereta Zenvo ST1, kereta Mercedes SLC, dan Myvi ni, rasanya Myvi macam lagi best. kerana pada harga yang tak berapa mahal, tujuan yang sama dengan kereta2 mahal lain dapat dicapai, iaitu untuk sampai ke sesuatu tempat dan dapat berlindung dari hujan dan cuaca panas di malaysia. memang laa ada perbezaan dari segi enjin dan kelajuan. berbeza juga dari segi kualiti dan lain2 aspek..mungkin kalau abang ipar saya yang suka bawak kereta laju2, akan rasa sangat best untuk bawa kereta untuk laju2. tapi saya??bawak je laa.. :)


kalau dulu, nak sangat beli MPV yang 7-seaters. tapi bila fikir2 balik, beli kereta kecik dulu laa..nanti2 baru beli MPV..hehe..dah2, tak habis2 cerita pasal kereta pulak..huhu..apa2 pun, kereta tu asalkan dapat mencapai matlamat dan tujuan dah cukup baik sebenarnya kan. biarlah sederhana, sesuai dengan kemampuan, sesuai dengan saiz keluarga juga..jangan kereta tu pulak jadi matlamat kita..dan lebih teruk kalau kerana kereta itu, timbul pula perasaan bangga diri dan riak dengan apa yang dimiliki..kan???
*erm..mungkin sebab saya yang tak tahu menilai kereta kot sebab belum pernah ada kereta sendiri lagi??huhu..
wallahu'alam~

2 comments:

  1. uh cik nasa, kete pulak ye..huhu
    saye gune kete abah je balik malaysia nti.
    dah stabil, baru beli kete sndrik..
    kalu jual roti canai, belum sure lg dpt beli kete..ngenge

    ReplyDelete
  2. huhu..tu aim je..kalau ada kperluan br beli :p
    xpe2, b'niaga slow2..yg pnting ada matlamat n kena fokus =) go tumun!!!

    ReplyDelete