Friday, April 23, 2010

kerana cincin

kerana sebentuk cincin, petangku menjadi haru-biru..tidak keruan dibuatnya..tidak senang duduk, mahupun untuk berdiri..debar di hati semakin menjadi-jadi..degup jantung bertambah laju..adakah petang ini bakal melakar sejarah buatku? adakah hari ini bakal menjadi kenangan yang akan tercoret dalam diari, untuk ku kenang ketika usia sudah menjelang senja? semuanya hanya kerana sebentuk cincin..


petang itu, aku merajinkan diri untuk ke padang..kali ini sekadar untuk duduk menghirup angin petang, sambil membaca buku..kedamaian dan ketenangan melihat padang yang luas menghijau itu sangat aku rindui walaupun hanya baru beberapa hari tidak ke situ..


dalam waktu yang sama, di dapur rumahku, sedang ku rebus beras di atas api..bukan rutin ku untuk memasak setiap hari, kerana kadangkala aku makan apa saja yang mudah disediakan..namun hari ini tidak seperti hari lain..di samping memasak untuk makan malam, aku juga masak untuk membalas bekas yang dihantar oleh jiran sebelah rumahku..


setelah beberapa minit duduk di padang, dan beberapa muka surat buku dapat ku baca, aku melangkah kaki untuk pulang..hari semakin petang, dan angin petang menjadikan aku semakin sejuk..


sampai di rumah, aku sambung memasak di dapur..beras yang direbus tadi kutambah airnya dengan air panas..lobak siap dipotong..ayam siap dibasuh..satu tin santan telah tersedia, tinggal dibuka dan dituang saja dan telur tinggal untuk digoreng..aku yakin, sebahagian besar pembaca dapat mengagak menu ku hari ini..niat di hati ingin masak bubur lemak, resipi istimewa warisan ibuku..namun bukanlah kisah memasak ini menjadi isi utama cerita..


ceritanya bermula ketika aku membasuh tangan di sinki..tiba2, aku sedar cincin yang sekian lama tersarung di jari manis tangan kiri ku tiada..terkesima, terkejut, kaget, panik..namakan apa saja perasaan yang seerti dengannya, semuanya bermain dalam hati..


lantas, api dapur aku kecilkan dan aku bergegas naik ke bilik..beg yang aku bawa ke padang tadi ku selongkar pantas..baju sejuk yang membaluti tubuh tadi ku seluk poket kiri dan kanan..bawah katil, tepi meja, dan sekitar lantai bilik ku amati..


destinasi keduaku, tong sampah di dapur..baru tadi aku gunakan tangan untuk membuang sisa makanan dari mangkuk..bimbang cincin yang longgar itu terikut sama..namun tetap tiada..ikhtiar terakhir ku, untuk ke padang semula..


langkah kaki terasa lemah..namun dalam hati tidak putus2 aku minta pada-Nya, jangan aku diuji dengan kehilangan cincin ku ini..meskipun bukan emas atau berlian, namun cincin ini tinggi nilai sentimentalnya padaku..biarpun hanya cincin suasa, namun inilah cincin yang aku beli hampir dua tahun yang lepas..


terbayang di mata, baru tadi ketika di kelas aku bermain dengan cincin ini..ku belek2 cincin ini ketika hilang tumpuan tatkala pensyarah berceloteh di hadapan..cincin ini bukan tangkal, namun cincin ini sangat bererti buat diriku..tak dapat kugambarkan kesedihan ku andai suratan-Nya menetapkan cukup sampai hari ini cincin ini menjadi kepunyaanku..dan memori 2 tahun lalu kembali di ingatan..


saat itu aku masih di maktab..hanya sebentuk cincin pemberian ibuku tersarung di jari manisku..sejak dari itu, aku cukup suka memakai cincin..jarang sekali aku menanggalkan cincin dari jariku..namun kejadian pada hari itu mengubah segalanya..tatkala aku membuka cincin itu ketika di tandas untuk berwudhu', tanpa ku duga cincin ku terjatuh dan terus masuk ke dalam lubang saliran air yang tidak bertutup di atas lantai..beberapa usaha telah aku lakukan, namun takdir-Nya menetapkan cincin itu bukan lagi milikku..mungkin ia milikku, namun ia tiada lagi bersamaku..dan hingga ke hari ini, kejadian itu akan ku kenang..biarpun ibuku menggantikan dengan sebentuk cincin yang lain, namun kehilangan cincin itu tetap memberi kesan padaku..namun aku pasti, ada hikmahnya cincin itu akhirnya jadi begitu..


dan hari ini, janganlah aku diuji dengan kehilangan cincin untuk kedua kalinya..hatiku tidak putus2 berharap padaNya..aku kurang memerhatikan jalan tar kerana aku yakin cincin itu tidak akan tertanggal ketika aku berjalan..setibanya di padang, aku menuju ke tempat yang kududuki tadi..aku perhatikan sekitar kawasan itu..


yang ada hanyalah rumput-rumput hijau, ranting yang gugur, bunga2 yang menguncup tatkala petang tiba, dan pelbagai benda lain, kecuali cincin yang kucari..padang sunyi sepi..tiada sesiapa di padang ketika itu..ah,biarpun ada orang, peduli apa aku..mataku tetap liar mencari sebentuk cincin bewarna hampir keemasan..


dalam hati, aku cuba merasionalkan, kebarangkalian untuk menjumpai sebentuk cincin suasa yang bewarna keemasan di padang yang hijau ini adalah agak tipis..namun rasional akalku kalah dengan keinginan hatiku yang berkeras akan mencari sampai ku jumpai cincin itu..lalu pencarian itu aku teruskan..hati ku tidak berhenti berharap, doaku tidak putus2..kerana aku tahu pada saat itu, hanya Dia yang tahu di mana cincin ku..dan hanya Dia yang berkuasa, samada untuk menunjukkan di mana cincin ku itu atau tidak..


setelah beberapa lama, aku putus harapan..biarlah cincin itu menjadi kenangan..tidak guna ku tangisi kehilangannya..tidak guna aku ratapi nasibku ini..aku bukanlah insan yang paling malang atau paling sedih, hanya kerana kehilangan sebentuk cincin..


namun takdir Dia mendahului segalanya..dalam aku hampir putus asa, mataku tertarik pada sesuatu di atas rumput..bentuk yang sangat2 aku kenali..warna yang tak asing..adakah ini mainan fikiran, kerana aku terlalu memikirkan cincin itu?tidak, ini bukan mainan fikiran..cincin itu!!!!


lantas ku ambil cincin itu dari rumput, ku kucup cincin itu dan mengucapkan syukur pada-Nya..hanya dengan kuasa-Nya, yang memperlihatkan aku dengan cincin itu di atas rumput..lantas ku sujud syukur, memanjatkan rasa gembira dan syukur yang tidak terhingga..dan cincin itu ku sarungkan bukan ke jari manis seperti selalu, namun ke jari tengahku..jangan pisang berbuah dua kali..terima kasih ya Allah..sesungguhnya Engkau tahu aku tidak mampu kehilangan cincin ini buat masa ini..


ku atur langkah kaki pulang ke rumah dengan gembira dan tidak putus2 rasa syukur pada-Nya..aku yakin kisah ini juga punya hikmahnya yang tersendiri..apa hikmahnya?cuba kalian fikirkan sendiri..wallahu'alam~

6 comments:

  1. uuisshhh sungguh suspens baca cite cincin nie.. Nasib last2 jumpe.. ekekeke... ;p... Alhamdulillah, pasni jgn careless lagi...

    ReplyDelete
  2. hehe..suspens eh?lama dah xtulis cerpen,nasib bek skill xhilang lg..xde laa careless mana,cincin tu longgar sgt la..

    ReplyDelete
  3. ade satu kisah..sister tu pakai rantai tangan emas. pastu satu hari, dia cabut rantai tangan tu, letak dlm poket sebab nak buat aksi2 sukan yang ganas la kononnye. lepas tu, haha..
    dia langsung lupa tentang rantai tangan itu. berhari2 jugak lamanya-mau seminggu rasanya. tiba2 housematenya kata dia terjumpa rantai tangan emas kat balkoni.
    "sape punye entah? cuba la tengok ni!"
    sister yg masih tak sedar tu pun gi je lah tengok bebelan kawannya. hehe..rupenye dia punye.alahai..lupa la. musti time sidai sluar aritu dia terjatuh dari poketnye..hehe..
    careless..moral of the story..takyah pakai laa..
    sister tu penah terpikir nak gadai je rantai tangan tu, sedekah, tp mak dia tak kasi pulak

    ReplyDelete
  4. hehe..kisah benar eh tu kak?bgus moral of the story tu..cumanya dah biasa pakai..insyaAllah pasni xcareless dah.. :)

    ReplyDelete
  5. haha..moral of the story tu utk akak je..haha..kantoi, kisah benar di blok6 dulu
    -kak aii

    ReplyDelete