Tuesday, July 7, 2009

jualan murah?


jualan murah???sale???half price???70%????waaa!!!!!xboleh jadi ni..

kalau dalam kelas,sebelum mula mengajar,akan ada set induksi sebagai warming up untuk pelajar..sesuatu yang berkaitan dengan topik hari tu,tapi sesuatu yang juga boleh menarik perhatian mereka..betul ke huraian saya tentang set induksi ni???entahlah..suka hati je..huhu..

ok x set induksi untuk post kali ni..cuba baca baris pertama tu dengan nada excited, teruja, gembira, suka yang teramat dan lain2...

kalau kat malaysia, biasa laa sale masa raya, masa akhir tahun, dan masa2 lain.kalau kat sini, lebih kurang je, rasanya sale je memanjang..dan sale yang lagi meriah bila dah dekat2 hujung musim..

akan terpampang poster2 potongan harga..poster pun macam2 warna dan gaya..semuanya untuk menarik perhatian para pembeli..
bercakap mengenai sale..perasan tak satu sale yang tak pernah berakhir..potongan harga yang sangat best..malah memang kita untung laa..xkan rugi satu sen pun dengan sale ni..cuma kita laa kot xsedar dengan sale ni..
xsedar??kenapa??sebabnya kita xnak nampak benda yang dibeli, dan kita xnampak berapa banyak ganjaran ataupun nilai yang kita dah kumpul..kalau duit biasa,kita nampak berapa yang kita jimat..berapa yang kita belanja kan..tapi jual beli ni kita macam kena tunggu dulu laa sebelum hasil kita tu ditunjuk kat kita..

jual beli apa ni??

"wahai orang2 yang beriman! Maukah kamu Aku tunjukkan suatu perdagangan yang dapat menyelamatkan kamu dari azab yang pedih? (Yaitu) kamu beriman kepada Allah dan Rasul-Nya dan berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwamu. Itulah yang lebih baik bagi kamu jika kamu mengetahui." (As-Saff, 61:10-11)

bestnya offer yang Allah bagi..dengan beriman pada-Nya,kita akan selamat dari azab yang pedih..maksudnya kalau dah selamat dari azab yang pedih, dapat syurga lah kan..sebab nanti pengakhiran kita pun antara dua-syurga atau neraka..semua orang pun macam tu kan..

macamana pulak nak berjihad dengan harta dan jiwa..kalau tunaikan ibadah cukup lah kan..tapi sebenarnya dengan ibadah je tak cukup.kenalah disertai dengan amalan2 lain..kan Allah nak bagi bonus ni..

so,rajin2 lah infak atau salurkan duit untuk jalan Allah, bersedekah,membantu orang lain dan sebagainya..rajin2 jugak betulkan niat bila nak buat sesuatu, elakkan daripada buat benda yang Allah tak suka, banyakkan buat benda yang Allah suruh dan Allah suka..jangan turuti hawa nafsu dan keinginan diri, tapi turutilah apa yang Allah suruh..atasi kalau ada rasa malas nak solat awal waktu ke, rasa malas nak baca quran ke, apa2 rasa lah..kita cuba lawan perasaan yang tak baik tu..
maybe penerangan saya tentang berjihad dengan harta dan jiwa ni macam tak detail atau tak betul sangat..tapi itulah sedikit sebanyak yang mampu saya kongsi..

susah ke nak berjihad dengan harta dan jiwa ni???memang lah susah mula2..nak berjihad ni ingat senang ke..kalau pergi perang,kita nak lawan musuh..tak tahu lagi menang ke kalah..sama lah jugak bila nak berjihad dengan harta dan jiwa ni..nak melawan keinginan yang tak baik..nak cuba sedaya upaya untuk buat benda yang baik..

tapi bila kita cuba sungguh2, mesti akan menampakkan hasilnya nanti..syurga tu kan manis dan indah..nak dapatkannya kenalah usaha sikit kan..xkan Allah nak bagi free2 kat orang yang tak berusaha..

ingat dialog dari cerita 'Cinta'.."kalau kita betul2 nak,mesti ada cara..."

jadinya,kalau kita betul2 nak syurga dan redha Allah, mesti ada cara..kita je yang kena usaha!!!

jom kita berjihad dengan harta dan jiwa kepada Allah dan rasul-Nya..Allah nak bagi untung yang banyak kat kita ni..cepat2!!!!!tawaran ni hanya terbuka untuk mereka yang masih hidup je..nanti bila nyawa dah sampai kat kerongkong, tamatlah tawaran ni..grab it before it's too late!!!

sekadar mengingatkan diri sendiri dan orang lain..moga bermanfaat :)

wallahu'alam~

No comments:

Post a Comment