Monday, July 6, 2009

mengimbas memori

saja nak cerita satu kisah ni..kalau ada masa,baca..kalau xde masa,xyah baca..huhu..cerita lama lah jugak..kisah tahun lepas..

suatu hari..di bangunan yang dinamakan blok 5..semua orang dah balik masa tu..dah stat cuti..

kenapa saya xbalik?xingat..kemas2 barang kot..

pastu petang tu,masa tu baru nak gerak balik..tunggu along amek..

bilik saya masa tu banyak barang..biasa la,nak balik cuti akhir tahun,semua bilik kena kosongkan..satu bilik je untuk letak barang..petang tu,tengah saya nak angkat beg bawak turun,naiklah seorang pensyarah ni...saya namakan dia mr.X..

masa tu sibuk dengan kemasukan cikgu2 yang buat kursus dalam cuti..diorang duduk kat hostel..so busy jugalah blok tu orang keluar masuk..

mr.X masuk rumah saya dengan seorang wanita ni..rasanya dia ganti penyelia asrama buat sementara kot..entahlah,xsure sangat..

tengah saya angkat barang tu,mrX masuk..dia pun nampak sederet sangkar hamster yg dibela oleh kawan saya..saya pun buat bodoh je laa..ingatkan dia xkisah..sekali dia bising2 laa pulak..

malasnya nak layan..huhu..tapi memandangkan saya ni macam malas nak layan,saya biar je dia bising2 tu..

dia pun katalah,mana boleh bela binatang kat hostel..ni binatang ni kotor..berbau laa..nanti ada cikgu2 nak masuk laa..entah apa lagi dia cakap..saya iye kan je..

lepas tu,memandangkan saya seorang je yang ada kat umah tu, dia pun suruh saya bawak turun sangkar2 dan hamster2 tu ke bawah..nanti ketua warden akan uruskan hamster tu..

macam biasa,saya malas nak cakap banyak..saya pun bawak turun je lah hamster2 tu ke bawah..nasib baik ada lif..kalau x,xsanggup saya nak menapak dari tingkat 5 ke tingkat bawah sekali..dalam hati rasa bersalah gak kat kawan saya tu..

dengan rasa berat hati,saya tinggalkan hamster2 tu kat bawah..

lepas tu saya naik balik..mrX dan wanita tadi ada lagi..diorang tengok2 kerosakan asrama kot..tengok2 bilik camane..saya malas nak layan..pastu dia suruh saya bersih2 kan sikit tempat tadi, yang ada surat khabar dan habuk2 sikit..

macam biasa,saya buat je laa..malas nak cakap banyak..saya pun dah penat masa tu..dalam hati nak balik je..lepas kemas2 tu,saya terfikir sesuatu..apa akan jadi kat hamster2 tu???

maka...

saya pun mengambil langkah berani..huhu..apakah itu???

saya turun balik ke tingkat bawah sekali..hamster2 tu masih selamat..terus saya keluarkan telefon..telefon kawan saya yang duduk satu tingkat atas dari bilik saya..mujur dia ada kat bilik..terus saya kata saya nak hantar hamster2 ke bilik dia..dia ok je..saya pun dengan pantasnya tekan lif..masuk dengan sangkar2 hamster tu..tekan butang 6..dalam hati cuak gak..kot2 tiba2 lif tu buka kat tingkat 5 dan macamana kalau tiba2 mrX muncul..

untuk pengetahuan,saya ni skema jugaklah..xreti nak buat benda2 nakal ni..sekadar ponteng perhimpunan sekali dua..tu je laa..peraturan lain??xberani rasanya nak langgar peraturan ni..

punyalah cuak masa naik lif tu..

akhirnya lif berhenti kat tingkat 6..dengan pantas saya bawa masuk sangkar2 tu ke dalam bilik kawan saya..mujur diorang pun dah biasa dengan hamster2 ni..mujur juga tuan punya hamster ni akan datang semula beberapa hari lagi..biarlah nanti dia uruskan hamster2 ni sendiri..

saya pun turun semula ke bilik saya..lagi beberapa minit along saya akan sampai..terus saya amek beg dan turun ke bawah..malas nak tunggu lif,turun guna tangga je..dalam hati, janganlah jumpa dengan mrX..janganlah..nanti kalau dia tanya,saya nak jawab apa??punya berdebar masa tu..1st time rasanya saya purposely buat nakal macam tu..haha..(xde laa nakal pun kan..saya cuma nak selamatkan hamster2 tuh..hehe..)

tak lama lepas tu,along sampai..saya pun mengah2 dah..dalam hati, syukur :) haha..saya xkisah sangat sebab saya tahu saya xkan jumpa lagi mrX untuk beberapa tahun ni..by the time saya jumpa mrX lagi,dia pun mesti dah lupa kisah ni dan tak cam muka saya lagi..nasib baik dah cuti dan saya pun akan fly xlama lagi..saya xtahulah macamana reaksi mrX bila xjumpa hamster2 tu..maafkan saya mrX..saya cuma nak selamatkan hamster2 kawan saya je..

haha..sekian kisah saya dan mrX..tapi rasanya,nanti balik masa final year,tiap kali tengok muka mrX,mesti saya akan teringat kisah ni.. :)

*nama sebenar mrX terpaksa dirahsiakan atas sebab2 tertentu.. (paling penting untuk keselamatan saya laa :p )

tiba2 rasa rindu kat rumah tu..rindu dengan keriuhan dan kemeriahan kat rumah tu..semuanya sangat terkesan di hati..rasa sangat dekat antara satu lain..terasa bukan setakat teman serumah..tapi macam adik beradik kot..semoga suasana itu dapat dirasai semula masa balik final year nanti..rindunya kat korang..huhu..

walaupun korang mungkin tak baca post ni,just nak korang tahu..korang sentiasa diingati selalu..
~aisyah~sue~nani~ummu~far~mira~jah~nad~
kenangan dan saat2 di DZ will always be in my heart :)

3 comments:

  1. Syabas Pochue..Tindakan yang sangat tepat!Mesti nanti bila tengok muka Mr.X je..macam nampak hamster..pastu gelak2 sendiri hahaha :P

    ReplyDelete
  2. azar,aku berniat baik tau..ko tau x sape mrX??huhu..

    angah,ye,mesti bile tgk muka mrX,n ingat kat hamster2 tuh.. :) tuh pun kalo mrX ada lg laa masa balik final year tu..

    ReplyDelete